SEO Konsulent

Mit arbejde som SEO konsulent

Jeg arbejder som søgemaskineoptimerings-konsulent – i en mere forkortet udgave, blot SEO-konsulent – udover mit arbejde som Adwords og konverteringsoptimerings (CRO) konsulent. Jeg har arbejdet med søgemaskinemarkedsføring, Google Adwords, konverteringsoptimering og online markedsføring siden 2006. Et af de områder som jeg især har beskæftiget mig meget med er SEO, som står for Search Engine Optimization.

 

De fem SEO ranking faktorer

Landskabet for SEO har ændret sig meget siden det fængede min interesse snart 10 år siden – i 2006. Dengang kunne man komme rimeligt langt ved blot at have fokus på sin webside, som var mere eller mindre SEO-optimeret, og så nogle inbound links. Kvaliteten af indholdet havde langt mindre betydning end det har i dag. De metoder som virkede fint i 2006-2007 virker ikke længere. I dag er søgemaskineoptimering delt op i 5 hovedområder:

  1. User Signals
  2. Social
  3. Backlinks
  4. On-page (technical SEO)
  5. On-page (content)

Hvert af disse områder har indflydelse på, hvordan din webside “ranker” i søgemaskinerne. Hvordan fordelingen er, kan du læse mere om her (Searchmetrics ranking factors analyse, 2014).

Som du nok kan regne ud eksisterede de sociale medier ikke rigtigt tilbage i 2006-2007, så de spillede derfor ingen rolle i SEO landskabet. Sådan forholder det sig slet ikke længere. I dag er social SEO blandt de allervigtiste elementer i forhold til ranking. Det kan du som nævnt læse mere om i Searchmetrics’ ranking factors analyse. Min pointe er blot den, at hvis du ikke overvejer alle elementer i din søgemaskineoptimerings-strategi, gør du det blot mere svært for dig selv at opnå de høje positioner i Googles organiske søgeresultater. Et af de områder jeg især ofte oplever, at virksomheder helt har overset i deres SEO-strategi er netop Social SEO, som jo ovenikøbet vægter ret meget i det samlede billede. Hvorfor er dette tilfældet har jeg ofte spekuleret meget over? Jeg tror det kommer af en kombination af dårlige vaner og manglende viden.

 

SEO anno 2015

Det er ganske vist, at SEO har ændret sig meget gennem de sidste seneste år. Tænk blot på nogle af Google’s seneste algoritme opdateringer: Panda og Penguin. Udover disse større opdateringer, ændrer Google årligt søgealgoritmen 500-600 gange. Det kan du læse mere om her. Med så mange ændringer i søgealgoritmen, kræves der konstant opdatering af viden, hvis man som SEO-konsulent skal kunne følge med. Jeg har efterhånden rådgivet og hjulpet en del virksomheder med deres SEO strategi, og noget som jeg desværre ofte må erkende er, at de tidligere har haft et andet SEO-bureau, SEO-konsulent eller SEO-specialist inde over. Derfor har jeg – som vel nok mange af mine kollegaer også har oplevet – fået en del indsigt i, hvordan andre arbejder med søgemaskineoptimering. Jeg ser heldigvis rigtig meget flot og godt arbejde, hvilket vidner om, at de danske søgemaskineoptimeringseksperter virkeligt kan deres kram. Desværre ser jeg også en gang i mellem, noget som overrasker mig meget, da det er SEO strategier som tydeligvist er bygget op omkring gårsdagens viden. Jeg tror ikke, at nogen bevidst forsøger at snyde. Jeg tror derimod der er tale om dårlige vaner og manglende viden.

Med “dårlige vaner” mener jeg, at man måske igennem årene har haft for vane at gøre tingene på en speciel måde. Det kan være, at man har arbejdet med søgemaskineoptimering igennem en årrække, og haft god succes med sine gammeldags strategier. Selvom landskabet har ændret sig meget de senere år – især pga Facebook, Twitter, Linkedin, Google+ og andre sociale medier – og det som vi i dag kalder “earned” vs. traditionel linkbuilding – og naturlivis Panda og Penguin – har man muligvis haft succes med at sælge sig selv som SEO-konsulent på gamle succeshistorier og gamle referencer. Virksomhederne, der ofte har svært ved at vurdere hvad der virker anno 2015, ender med at købe konsulenttimer af en SEO-konsulent, som benytter sig af en gammeldags SEO-strategi.

Hvad der virkede godt i går, virker ikke nødvendigvis godt i dag. Derfor er “manglende viden” yderst uheldigt – især når man arbejder med søgemaskiner, hvor der er så meget der konstant ændrer sig. Man kan heldigvis gøre meget for at holde sig opdateret. Man kan følge med ved at abonnere på dygtige SEO-specialisters og SEO-bureauers nyhedsbreve, læse blogs, læse faglitteratur såsom SearchEngineLand og SearchEngineWatch, og naturligvis læse, hvad Google selv skriver om emnet. Derudover findes der rigtig mange gode og opdaterede bøger (på engelsk) om søgemaskineoptimering, som man kan finde ved at søge lidt på Amazon. Jeg selv har, gennem mit firma Jaskov Consult ApS – også en Moz Pro licens, og får derigennem også rigtig god og opdateret viden på området. Hvis man ønsker at holde sig opdateret og har ægte interesse for området, er der heldigvis ikke mangel på information.

 

Nogle gode råd til virksomhederne

Man kan som virksomhed heldigvis gøre lidt forarbejde inden man ansætter en konsulent. Her tænker jeg især på tre ting:

  1. Google konsulentens navn
  2. Tjekke de sociale medier
  3. Bede om referencer

Det heldige for mig er, at jeg (visnok) er den eneste i verden med mit navn: Thomas Jaskov. Det samme gælder mit firma, Jaskov Consult ApS. Derfor gør jeg mit bedste for at mit ry forbliver så godt som muligt. Hvordan gør jeg det? Det gør jeg ved at levere et ærligt stykke arbejde, og levere det jeg lover. Simple as that! Udover, at man som virksomhed kan Google konsulentens “ry” på internettet, kan man også kigge på de sociale medier, og få et indtryk af, hvad andre har skrevet, og sidst men ikke mindst kan man bede konsulenten om referencer før man ansætter ham/hende.

 

Hvad gør jeg for at levere en god service?

Jeg fokuserer på at bruge tiden på at dygtiggøre mig indenfor mit fag – mit håndværk. Meget af min arbejdstid for kunderne går med teknisk (hands-on) arbejde med SEO, Adwords, Bing, CRO, Analytics. Derudover bliver jeg også betalt for at yde rådgivning. Det vil sige, at jeg bliver betalt for min viden. Hvis jeg skal levere “en frisk vare” så nytter det ikke noget, at jeg leverer gårsdagens nyheder. Meget af min fritid (jeg kalder det “fritid”, fordi det ikke er noget jeg fakturerer mine kunder for, og derfor helt ulønnet for mig) går derfor med at holde mig opdateret ift. SEO, SEM, PPC, CRO, og hvad man ellers kan finde på af sjove 3 bogstavers forkortelser i denne verden. Men da mit arbejde også er min hobby, og jeg virkeligt brænder for alt, hvad der har med online markedsføring at gøre – kan jeg simpelthen ikke lade være, dagligt at læse nyheder på området. Så det med at holde mig opdateret kommer faktisk helt af sig selv. Derfor synes jeg også, at jeg er meget heldig og priviligeret at kunne få lov til at arbejde med det fag/håndværk, som jeg elsker så meget.

Hvis du vil læse lidt mere om mit arbejde som Google Adwords– og SEO konsulent, kan du besøge min virksomheds hjemmeside på adressen www.jaskovconsult.dk.

XML Sitemap